içinde ,

Metaverse, Marka Deneyimleri İçin Ne İfade Ediyor?

5G ağlarının eli kulağındayken yenilikçi zihinlerde doğan yeni bir soru var: “Bu altyapıyla tam olarak ne yapacağız?” Akıllarda yankılanan bu soruya “metaverse” kavramıyla yanıt bulanların sayısı giderek artıyor.

Kullanıcıların dijital bir dünyada gezinmek için sanal gerçeklik, kriptoparalar, canlı yayınlar ve bir dizi başka teknolojiden yararlandığı bir ortamdan bahsediyoruz. Kimileri bu yeni dijital evrenin en az gerçek dünya kadar önemli olacağını düşünüyor. Neredeyse bilim kurgu sayfalarından alınmış meta evren kavramını, ünlü Matrix filmine benzetebiliriz.

Süreç Hala Devam Ediyor

Öncelikle değinilmesi gereken bir husus var. Metaverse şu anki haliyle gerçek bir platformdan ziyade daha çok bir kavramdır. Bu açıdan baktığımızda nihai sonuç yüksek ihtimalle şu an eskiz defterlerinde resmedilenden farklı olacak. Epyllion Industries’in CEO’su Matthew Ball, bir ifadesine bu meseleyi, 1990’larda yapılan İnternet spekülasyonları ile günümüz İnterneti arasındaki farkla örneklendirmişti. Metaverse’ün de nihayetinde neye evrileceğini tam olarak kestirmek güç.

metaverse

Bununla birlikte Facebook, Microsoft ve dünyanın önde gelen oyun platformlarından bazıları gibi destekçilerle, Metaverse hem teknolojik topluluğun hem de (belki daha da önemlisi) risk sermayedarlarının ilgisini çekmeye başlıyor.

Metaverse en basit haliyle “3 boyutlu World Wide Web” veya “fiziksel dünyanın dijital bir kopyası” olarak tanımlanabilir. Bu dünyada, kullanıcılar hareket edebilir, diğer kullanıcılarla sohbet edebilir, alışveriş yapabilir, toplantılar düzenleyebilir ve diğer her türlü aktiviteye katılabilir. Metaverse’de tüm canlı performanslar en önde ve ortadadır. Tüm spor etkinlikleri tribünlerin en güzel yerindedir. Tüm avatarlar istediğiniz ölçüde sonsuza kadar genç ve güzeldir.

Tahmin edebileceğiniz gibi böyle bir sistem tüm pazarlamacıların hayali. Anheuser-Busch InBev’in Global Teknoloji ve İnovasyon Başkanı Lindsey McInerney, Built In’e yaptığı açıklamada pazarlamaya dair iki özelliğin altını çizmişti. McInerney’e göre Pazarlama tamamen insanların bulunduğu yere ulaşmakla ilgilidir. Ayrıca, hedeflenen pazarlama ve reklam fırsatlarından, tamamen sanallaştırılmış marka deneyimlerine kadar her türlü olasılığın bulunduğu bir ortam ile doludur.

ABB gibi şirketler şimdiden NFT’leri içeren sanal at yarışı gibi Metaverse tipi pazarlama fırsatlarını deniyorlar. Epic Games de kısa süre önce Fortnite kanalında Ariana Grande’nin yer aldığı sanal bir konser yayınlarken, Hyundai, Roblox’ta gelecekteki mobilitenin nasıl görünebileceğine dair kısa bakışlar sunuyor.

Şu anda Facebook, Metaverse’ün bayrağını taşıyor gibi gözüküyor. CNN kısa süre önce CEO Mark Zuckerberg’in analistlerle yaptığı son konferans görüşmesinde konuyu birçok kez gündeme getirdiğini kaydetti. Hatta Facebook’un sadece bir sosyal medya şirketinden bir Metaverse şirketine geçeceğini söyleyecek kadar ileri gitti ve ortaokuldan beri bu doğrultuda düşündüğünü de sözlerine ekledi.

Şirketin, Metaverse’ü uygulanabilir bir ürüne dönüştürmek için Reality Labs bölümüne 10 milyar dolar taahhüt ettiği ve geliştirme hızını yakalamak için yaklaşık 10.000 mühendis kiralamayı planladığı söyleniyor.

Metaverse’ün Bileşenleri

Doğal olarak, düşünülen noktaya varmak için yapılması gerekenler var. Facebook ve diğer Metaverse taraftarları, çeşitli teknolojiler dizisini entegre etmek ve bunu platformlar-arası evrensel etkileşimi destekleyecek şekilde yapmak zorunda kalacaklar.

Sistemin gerçekçi ve hatta ayrıntılı avatarlara hayat vermek için yeterli güce sahip olması da eşit derecede önemli. Avatarlar, Roblox tarzı blok figürler ve stilize hareketlerle kesilmemeli. Zoom’daki gibi sonsuz sayıda dikdörtgen de olmamalı. Ayrıca veri paylaşımının, birden fazla kullanıcı arasında aynı anda gerçekleşmesi gerekiyor.

Yine de sosyal medya platformlarının veri kullanımı ve güvenliği ile ilgili tüm güncel tartışmaları göz önüne alırsak, Metaverse’ün onları güçlendirmeyeceğini düşünmek için herhangi bir sebep var mı? Amerikan Federal İletişim Kurulu (FCC) eski yetkilisi Tom Wheeler, Metaverse’ün iç ara bağlantılarının, kişisel mahremiyet ve pazar rekabetine yönelik tehditleri artıracağını ve yanlış bilgilerin yayılmasını kolaylaştıracağını savunuyor.

Kuşkusuz, kurallar ve düzenlemelerin yapılması gerekecektir. Yine de yakın tarih tekerrür edecek olursa, bu yasal düzenlemeler ancak Metaverse kullanılmaya başladıktan sonra ortaya çıkar. Ayrıca Facebook ve Microsoft gibi şirketler muhtemelen bu düzenlemeleri oluşturmada büyük bir rol oynayacaklardır. Metaverse’den toplanabilecek veri miktarı astronomik derecede. Bu kadar veriye sahip olan birisinin, sadece bireysel kullanıcıları değil, tüm piyasaları istismar edebilecek gücünün olacağından şüpheniz olmasın.

Bununla beraber, nasıl gelişirse gelişsin, sağlayıcıların sayısı ve çeşitliliği arttıkça, Metaverse muhtemelen yeni bir pazarlama kanalı olduğunu kanıtlayacaktır. İleriye dönük şirketlerin, sonradan teknolojiye yetişmek zorunda kalmamak için şimdiden bu yeni insan etkileşimi düzeyine yönelik stratejiler geliştirmeleri faydalarına olacaktır.

Kriptoparalar ve blockchain hakkındaki her türlü sorunuz için Telegram kanalımıza davetlisiniz. Kanala katılmak için tıklayınız.

Kaynak: VentureBeat

Berat Yusuf Öz tarafından yazıldı.

Lisans eğitimini ESOGÜ Tarih Bölümünde tamamlayan Berat Yusuf, eğitimine Anadolu Üniversitesi Tarih Anabilim Dalı Yüksek Lisans ve Anadolu Üniversitesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Lisans programlarında devam etmekte. İktisat Tarihi, finans, para piyasaları, blok zincir ve kripto paralar ile ilgilenmektedir.

Blockchain Teknolojisi Finansal Erişilebilirliği Nasıl Etkileyecek?

TFI İle $CHEERS IGO’suna Katılma Rehberi